divendres, 10 de maig de 2013

El pati, un espai educatiu

El temps d’esbarjo és el temps de descans i de llibertat dels infants: poden decidir què fer, a què jugar o amb qui, sense la intervenció directa de l’adult. És un temps que permet descentrar-se dels quefers diaris dins les aules, per a després poder tornar a centrar-se millor.

Sempre que és possible, el temps d’esbarjo es gaudeix als espais exteriors dels centres escolars. Per això, aquests espais s’han d’entendre com a recursos educatius en potència, ja que les situacions que es creen a l’hora de l’esbarjo són moments privilegiats per al desenvolupament de les habilitats emocionals, socials, físiques i cognitives dels infants.

També, es donen moments de retrobament entre infants de diferents edats i grups, fet que enriqueix molt l’aprenentatge, ja que els infants aprenen eines per a la convivència, com ara l’aprenentatge de normes i habilitats per a prendre decisions i resoldre conflictes.

Per tot això, els espais exteriors  s’han de tractar com un lloc més de l’escola on s’han de planificar i preveure els esdeveniments, ja que com ens diu Penny Ritscher “un gran espai buit provoca comportaments d’agitació, repetitius, cansats. En canvi, un espai articulat i variat convida a comportaments intel·ligents: exploracions, descobriments, intencions, trobades, col·laboracions, iniciatives, projectes, construccions, etc.”.

És molt important també adonar-nos que els espais exteriors són una de les cartes de presentació d’un centre i del seu projecte educatiu. El disseny i l’aprofitament dels espais reflecteixen la filosofia del centre, els seus valors i la seva concepció sobre l’infant i el seu aprenentatge.

Per tot això, la proposta de millora que ens va plantejar el centre té com a objectiu principal ajudar a què el claustre s'adoni de la importància del temps d'esbarjo, que entengui els seus beneficis físics, emocionals i socials, que conegui com s'hauria d'organitzar l'espai de manera adequada, el temps recomanat, el rol de l'adult, etc. A més, durem a terme algunes de les propostes per afavorir el joc dels infants i, d'aquesta manera, contribuir al seu futur aprenentatge autònom.


video

Amb aquesta entrada he treballat la competència 5.3 perquè he cercat informació en relació amb el projecte de millora, aportant referències bibliogràfiques i la competència 5.1 perquè he contextualitzat i justificat el projecte de millora.

1 comentari:

  1. Un vídeo de presentación muy chulo!
    Enhorabuena por el proyecto chicas. Un gran trabajo.

    Laia

    ResponElimina