dilluns, 8 d’abril de 2013

Les creences de la mestra

Les creences són idees que formen part de la nostra manera de pensar i de fer. Darrera de tota pràctica educativa existeixen unes creences que fan que aquesta sigui d’una manera determinada.

Una de les competències que hem d’assolir al llarg d’aquest període de pràctiques és la d’aprendre a veure i interpretar quines creences hi ha darrera de cada vivència a l’aula.

Partint del moment del “Bon dia” que vaig relatar a l’anterior entrada, podem intuir diferents creences de la mestra que fan que aquest moment es dugui a terme d’una manera determinada i no d’una altra.

En primer lloc, intueixo que la mestra dóna molta importància al fet d’arribar una estona abans que els infants i les seves famílies. Trobo que darrera hi ha una creença molt relacionada amb el concepte de “l’educació lenta”: no arribar amb preses, saludar a les companyes, obrir les cortines, encendre la calefacció, preparar-me per a l’arribada, etc. No començar el dia amb corregudes ens ajuda a afrontar la jornada amb calma.

Una altra creença que es pot intuir és la importància que dóna la mestra a la relació amb les famílies. En aquest cas, les creences poden ser dues: el respecte cap a la individualitat de cada infant i el fet de dedicar un moment a saludar a cada una de les famílies. És una manera de dir: “m’importes, t’he vist, que bé que has arribat, m’estimo la teva família, etc.”

També, es pot captar la creença de la mestra en relació a la importància de les rutines. Cada dia comencem la jornada de la mateixa manera. Això és una estratègia per a què l’infant es senti segur, ja que pot preveure què passarà quan arribi a l’escola. A més, és un moment on recordem què farem al llarg del dia, fet que també ajuda a que l’infant a anticipar per a sentir-se segur.

Altres creences que emergeixen d’aquest moment de la jornada poden ser l’infant com a protagonista del seu aprenentatge, ja que ells mateixos passen llista, observen el temps que fa per a posar-ho al panell, etc. També, la creença en la importància de la identitat i la cohesió del grup, com a moment de retrobament i de col·laboració.

Quant a les possibles preguntes que faria a la mestra en relació a les seves creences, sobretot em centraria en aquelles creences que no s’intueixen en aquesta pràctica i que penso que són importants. Per exemple: Creus que podries aprofitar aquest moment per a fomentar el diàleg? Trobes que t’han contat tot allò que et volien contar? Has escoltat el que et volien dir?, etc.

Per acabar, he triat la competència 2.2. perquè he reflexionat sobre les creences personals en relació amb les pràctiques que he observat al centre i la competència 4.1 perquè he intentat identificar els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques educatives que es duen a terme a l’aula.

1 comentari:

  1. Has identificat molt bé les creences de la mestra en aquest moment o rutina del dia.
    Jo també he analitzat aquest moment i penso que les mestres deixen mostren molt les seves ideologies i creences en el bon dia i coincideixo en que és un moment en el que es pot donar a cada infant el seu moment de protagonisme, en que situa als infants i els dón l'oportunitat de preveure el que faran aquell dia...
    Bona feina Sandra!

    ResponElimina